Openingstijden
  • Maandag 08:00 - 17:00*
  • Dinsdag 08:00 - 17:00*
  • Woensdag 08:00 - 17:00*
  • Donderdag 08:00 - 17:00*
  • Vrijdag 08:00 - 17:00*
  • Zaterdag 09:00 - 12:00
  • Zondag Gesloten

*Tussen 12:30 uur en 13:00 uur zijn wij gesloten.
*’S avonds op afspraak geopend voor verkoop

Banden service

Autobedriuw Noardburgum beschikt over een ruim aanbod aan zomer-, winter- en Allseason banden, voor zowel personen- als bedrijfsauto’s.

Naast de A-merken als: Continental en Michelin, hebben we natuurlijk ook goedkopere alternatieven. Zo zijn wij ook bandendealer van huismerk Tyfoon, maar ook voor andere merken kunt u bij ons terecht.

Tevens bieden wij u de mogelijkheid de banden bij ons in de stalling te bewaren gedurende de winter of zomer. De banden worden opgeslagen, gecontroleerd en schoongemaakt.

Uitlijnen

Door uw auto eenmaal per jaar te laten uitlijnen, houdt u uw banden in goede conditie en kunt u veilig rijden. De banden onder iedere auto zijn onder een bepaalde hoek onder de auto geplaatst. Dit zorgt voor de meest optimale wegligging, waardoor uw auto-onderdelen niet onnodig snel slijten. Er kunnen afwijkingen in de wielstand ontstaan door het rijden over een grote steen, stoeprand, diepe put of stoeprandje. Ook door een aanrijding kan de wielstand verstoord raken. Deze afwijking van de wielstand heeft als gevolg dat de banden niet gelijkmatig slijten. Hierdoor is de levensduur van uw banden korter.

Hoe vaak auto laten uitlijnen?

Het is aan te raden in ieder geval één keer per jaar uw auto te laten uitlijnen of te laten controleren. Het hoeft niet zo te zijn dat het dan ook direct nodig is, maar hiermee voorkomt u hogere kosten in de toekomst.

In de volgende gevallen is het verstandig om een afspraak te maken met Autobedriuw Noardburgum om de uitlijning van uw auto te laten nakijken:

  • Wanneer u voelt dat uw auto naar één kant toe trekt;
  • Als u het gevoel heeft dat uw auto zwaar stuurt;
  • Als uw stuur scheef staat.

Wat zijn de gevolgen van een slechte uitlijning van een auto?

  • Als de auto slecht is uitgelijnd, is er een afwijking in de wielstand.
    Dit kan verschillende gevolgen hebben:
    Verminderd rijcomfort, Verminderde veiligheid, Snellere bandenslijtage, Snellere slijtage van mechanische onderdelen, Hoger brandstofverbruik, Slechtere rijprestaties, wegligging en stuurcontrole

Als u de uitlijning jaarlijks laat checken, voorkomt u hoge kosten in de toekomst.

Balanceren:

Niet goed uitgebalanceerde banden maken niet goed contact met het wegdek, waardoor de ophanging van de auto onnodig wordt belast. Dit kan uiteindelijk hoge reparatiekosten of vervangingskosten tot gevolg hebben.

Hoe merkt u dat de banden gebalanceerd moeten worden?

Als u met een lage snelheid rijdt, zo tussen de 40 en 70 km/uur, en uw stuur beweegt zich langzaam van links naar rechts, wijst dit op niet goed uitgebalanceerde wielen. Bij hoge snelheid, zo tussen de 100 en 140 km/uur, merkt u een trilling van het stuur en dashboard op.

Wat gebeurt er bij uitbalanceren banden?

Door loodjes te plaatsen op de velgranden wordt de onbalans opgeheven. Via een computergestuurd systeem kan precies bepaald worden welk gewicht (tot op de gram nauwkeurig) nodig is op welk punt van de velg. Het gehele wiel, inclusief de band, wordt doorgemeten om er zeker van te zijn dat hij over de gehele omtrek even zwaar is. De toegevoegde loodjes zijn na montage van de band op uw auto niet meer zichtbaar.

Het is noodzakelijk om alle vier de banden te balanceren om u ervan te kunnen verzekeren dat de hinderlijke trillingen zijn verdwenen en een optimaal rijcomfort kan worden bereikt. Laat wanneer u een nieuwe band onder de auto laat zetten, altijd alle vier uw banden opnieuw balanceren.

Stikstof:

Stikstof pompen wordt tegenwoordig steeds vaker toegepast bij personenauto’s en campers. Het vullen van de banden met stikstof (in plaats van lucht) heeft enkele grote voordelen. De autobanden blijven wel 4x langer op de juiste spanning. Stikstof is een dikker gas dan zuurstof, waardoor het minder gemakkelijk uit de band verdwijnt. Ten opzichte van een band met een te lage spanning is verder de wrijving lager, waardoor de band 25 tot 35% langer meegaat en het brandstofverbruik gunstiger is. Ook is de remweg korter en de wegligging beter.